DIKI (2024) GAMBARAN PENGETAHUAN MENGENAI PERTOLONGAN PERTAMA PERDARAHAN AKIBAT LUKA CEDERA PADA ANAK SEKOLAH DI SDN TELAGA BIRU 1 DI BANJARMASIN TAHUN 2024. Other thesis, STIKES SUAKA INSAN.
Text (COVER)
Cover-Daftar isi Diki.pdf Download (541kB) |
|
Text (ABSTRACK)
Abstrac DIKI.pdf Download (16kB) |
|
Text (BAB I)
BAB I DIKI.pdf Download (174kB) |
|
Text (BAB II)
BAB II DIKI.pdf Restricted to Repository staff only Download (274kB) |
|
Text (BAB III)
BAB III DIKI.pdf Download (472kB) |
|
Text (BAB IV)
BAB IV DIKI.pdf Restricted to Repository staff only Download (350kB) |
|
Text (BAB V)
Conclusion DIKI.pdf Download (109kB) |
|
Text (REFERENSI)
References DIKI.pdf Download (233kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
Appendices DIKI.pdf Download (3MB) |
Abstract
DESCRIPTION OF KNOWLEDGE ABOUT FIRST AID FOR BLEEDING DUE TO WOUND INJURY IN ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN IN TELAGA BIRU 1 BANJARMASIN 2024 Diki1 , Dyah Trifianingsih 2 , Sr. Margareta Rosa Peni3 ABSTRACT Background : Bleeding is one of the most common emergencies that occur anywhere, including in the elementary school environment. Hemorrhages due to injuries that occur in the school environment can be mild to severe, which if not immediately cleaned and closed can result in infection and death. Introduction to first aid needs to be socialized to elementary school children because basic knowledge of first aid in elementary school children is needed so that children can recognize first aid on wounds and can handle minor accidents that they experience or those that occur around them. Research Purposes : Identifying the description of knowledge about first aid for bleeding due to injury in school children of SDN Telaga Biru 1 Banjarmasin. Method : This type of research uses descriptive quantitative. The population in the study were fifth grade students totaling 63 respondents who were taken with total sampling technique. The variable in this study was students' knowledge about how to provide first aid for bleeding. Data collection using a questionnaire which was analyzed by frequency distribution. Result : The results showed that respondents who had knowledge in the poor category were 39 respondents (62%), 19 respondents (30%) in the moderate category and 5 respondents (8%) in the good category. Conclusion : The majority of respondents' knowledge in providing first aid for bleeding is in the poor category. Keywords : School Age Children, Knowledge, First Aid 1 Student of Nursing Science Study Program STIKES Suaka Insan Banjarmasin 2,3Lecturer of Nursing Program Suaka Insan School of Health Sciences Heigher Education 6 GAMBARAN PENGETAHUAN MENGENAI PERTOLONGAN PERTAMA PERDARAHAN AKIBAT LUKA CEDERA PADA ANAK SEKOLAH DI SDN TELAGA BIRU 1 DI BANJARMASIN TAHUN 2024 Diki1 , Dyah Trifianingsih2 , Sr. Margareta Rosa Peni3 INTISARI Latar Belakang : Perdarahan merupakan salah satu kondisi gawat darurat yang paling sering terjadi dimana saja termasuk di area lingkungan sekolah dasar. Perdatahan akibat cedera yang terjadi di lingkungan sekolah dapat bersifat ringan hingga berat yang dampaknya bila tidak segera dibersihkan dan dan ditutup dapat mengakibatkan infeksi hingga kematian. Pengenalan terhadap pertolongan pertama perlu disosialisasikan kepada anak sekolah dasar karena pengetahuan dasar pertolongan pertama pada anak usia sekolah dasar sangat diperlukan agar anak dapat mengenal pertolongan pertama pada luka dan dapat melakukan penanganan terhadap kecelakaan ringan yang dialaminya ataupun yang terjadi di sekitarnya. Tujuan Penelitian : Mengidentifikasi gambaran pengetahuan mengenai pertolongan pertama pada perdarahan akibat luka cedera pada anak sekolah SDN Telaga Biru 1 Banjarmasin. Metode : Jenis penelitian menggunakan deskriptif kuantitatif. Populasi pada penelitian adalah siswa kelas V yang berjumlah 63 responden yang diambil dengan teknik total sampling. Variabel dalam penelitian ini adalah pengetahuan siswa tentang cara memberikan pertolongan pertama pada perdarahan. Pengambilan data menggunakan kuesioner yang dianalisis dengan distribusi frekuensi. Hasil : Hasil penelitian menunjukkan bahwa responden yang memiliki pengetahuan dalam kategori kurang sebanyak 39 responden (62%), kategori cukup sebanyak 19 responden (30%) dan kategori baik sebanyak 5 responden (8%). Kesimpulan : Pengetahuan responden dalam memberikan pertolongan pertama pada perdarahan mayoritas berada pada kategori kurang. Kata Kunci : Anak Usia Sekolah, Pengetahuan, Pertolongan Pertama 1Mahasiswa Program Studi Ilmu Keperawatan STIKES Suaka Insan Banjarmasin 2,3Dosen Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Suaka Insan Banjarmasin
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | R Medicine > RT Nursing |
Depositing User: | Abdul Kadir S.Kom |
Date Deposited: | 10 Sep 2024 03:11 |
Last Modified: | 10 Sep 2024 03:11 |
URI: | https://repository.stikessuakainsan.ac.id/id/eprint/350 |
Actions (login required)
View Item |